צור קשר   אירועים   אודות   חדשות  
שפה      

 
תרבות >

סירות קנו

 
מיזם להחייאת ושיפור כישורי בניית כלי השייט של איי מרשל מתקיים בימים אלה באיי מרשל. בדפים אלה יתפרסם מידע נוסף בעתיד הקרוב.
הקנו הכפול לא היה אף פעם בשימוש באיי מרשל – וגם לא באופן כללי במיקרונזיה: כלי השייט המהיר של אזור זה היה בעל גוף כפול עם דפנות אסימטריות ושידרית חדה וצרה מאד, כשהנוסעים והמטען נישאים על משטח רוחבי, שבלט מחוץ למצוף שמעל לרוח ולצד הגוף שבמורד הרוח. הצוות ישב עליו כדי לייצב את הסירה, מספר אנשי הצוות היה תלוי במזג האוויר – בריזה קלה הייתה מזג אוויר של איש אחד, וברוח חזקה היה צורך בארבעה. כבלי התורן חוברות לשני מנורים בלתי תלויים ומשיכתם שימשה בצורה מתוחכמת לחיזוק החיבור בין המצוף למנורי העזר. ניתן היה לאחסן את המטען גם בתא המטען, אבל היה עליו לסבול מים, מפני שמים רבים נכנסו אליו ושאיבתם הייתה בלתי פוסקת.
סירות הקנו מימים עברו יכלו להגיע לאורך של 30 מ' ולשאת עד 40 נוסעים, עם אספקה להפלגה בים הפתוח לפחות לחודש ימים, מפני שכלי שייט גדולים אלה, שנקראו walap , לא היו מהירים. ה- tipnol היה קטן יותר ומהיר יותר ושימש בעיקר לדייג בתוך הלגונות: הוא יכול היה עדיין לשאת 10 איש או יותר ומתאים גם להפלגה באוקיאנוס. ה- korkor היה סירת משוטים קטנה בעלת קורת ייצוב צדדית שצוידה לפעמים גם במפרש, לעבודה בלגונות. המפרשים היו משולשים ולפעמים גדולים במידה קיצונית, עם קורת רוחב ומנור בשני הצדדים.
ארוגים בחומר ריפוד מעלי הפנדנוס החזקים ביותר, הם נתפרו היטב אלה לאלה. הם נפרשו כשהקודקוד כלפי מטה; שינויי הכיוון התבצעו על ידי השטת הסירה לאחור, כבלי התורן נמשכו כדי להטות אותו קדימה בכיוון האחר ופינת המפרש הוזזה ונקשרה לקצה הנגדי של הספינה, כשכל התהליך נמשך פחות מדקה. המפרש צומצם ברוחות חזקות.
גופי הסירות נבנו מעץ הלחם, העץ הטוב ביותר שהיה בנמצא, אבל רחוק מאידיאלי; המימדים הרצויים הושגו על ידי חיבור קצוות מיומן והטלאה, על ידי קדיחת חורים והידוק בעזרת חבלי קוקוס.
אנשי המערב בני אותה תקופה הכירו בסירות הקנו כ"יפות מאד ומצוידות היטב... הנגרים שלנו לא היו יכולים ללטש את הרהיטים היקרים ביותר טוב יותר". קפטן קוק הכיר במהירותן הגבוהה – 12 קשר, הרבה יותר בסירות תחרות – ושהן שטו משמעותית מהר יותר מאנייתו. ושייט מהמאה ה- 19 השאיר אחריו תיאור חי מהפלגה:
"המפרש הגדול הונף, משוטי ההיגוי הורדו ואנחנו זינקנו כמו סוס מרוצים. התורן התכופף כקנה, ובמהירות הגבוהה בה שטנו הים היה כמו קדירה רותחת ושורקת משני צידי הסירה".
         
בניית אתרים:
רן רהב | קונסול כבוד של רפובליקת איי מרשל בישראל | טל: 03-7188555