צור קשר   אירועים   אודות   חדשות  
שפה      

 
תרבות >

ניווט ומפות מקלות

 

כתוצאה מההכרח, שייטי איי מרשל היו בין המצטיינים שבשייטי האוקיאנוס השקט: האיים שלהם היו הקטנים ביותר והם שטו הכי הרבה. הפלגותיהם המבריקות התבססו על כישורי ההתבוננות שלהם. התבוננות קפדנית בני הדברים היחידים שניתן היה לראות – שמיים ומים, הכוכבים וגלי הים.
ההפלגות עצמן התבצעו באותו חלק של השנה שבו לא נשבו רוחות הסחר ומזג האוויר היה יציב. ספינותיהם התקבצו בקבוצות במספרים גדולים – מה שלא אמר שהם לא להיספות, כמו שקרה ליותר ממאה סירות קנו בשנת 1830 ולשלושים וחמש סירות 35 שנה מאוחר יותר. הניווט היה כמובן מאי לאי, או לנקודות מסומנות בים – אזורים של ריף באוקיאנוס שהיו מוכרים ליודעי הדבר. למטרות אלו הגיעו על ידי מעקב אחרי מסלולי הכוכבים או במבני הים סביבם, או שניהם. חניך היה מבלה שנים בשינון מאות מסלולי כוכבים בין האטולים, כמו גם הסימנים, נתיבי הים, צורות העננים, הרוחות ומעוף הציפורים. אלה, תוך התאמה ליומנו הפנימי והשעות המנטאלי שלו, אלה, כאשר נוספו לקברניטי השייט ששמרו על חוש מיקום נפלא ושאינו טועה דרך שינויי כיוון, זרמים, סערות, בלי לראות יבשה ולפעמים אפילו בלי שמיים בהירים.
מפות המקלות שימשו ללימוד ולרישום גלי הים עצמו. המדע של בגלים אינו מוכר מחוץ לאוקיאנוס השקט. המפות לא היו בעצם מפות במובן המערבי: קונכיות השבלולים סימלו איים, אבל הם יכלו לפעמים להיות אי כלשהו. מרחקים היו די שרירותיים והמפות היו חסרות משמעות בלי הדרכת יוצריהן. הן לא נלקחו לים, הן נשמרו רק בזיכרון.
קיימים שני סוגים בסיסיים: ה- meto
וה- rebbelib , הראשון ללימוד בלבד, השני מראה את מקומם של איים בקבוצה או באחת מהשרשראות. סוג שלישי, mattang , היה מקומי יותר, ומיקם רק מספר אטולים בודדים. יש שמאמינים ששני האחרונים הם חדשים, שהושפעו משרטוט המפות המערבי. זרמי האיים מתוארים על ידי חתיכות ישרות קצרות.

מפת meto אופיינית מוצגת בצד ימין: מפני שהיא סימטרית, אין לה יישור נכון וניתן ליישמה למצבים רבים. האי המרכזי שובר את הגלים לשני אזורים, לצד צפון ולדרום כפי שהם מתוארים בעזרת החתיכה הכפופה ימינה, בעוד שהפס המאזן בצד שמאל מייצג את התבנית התואמת והחלשה יותר. מבנים רבים נוספים כלולים במפה: לכולם יש שמות והם מוכרים וידועים. השפעתם של איים קטנים ניכרת במרחק של יותר מעשרים מילים בגלי האוקיאנוס השקט, והתאמתם מושווית בקפדנות עם מבנה המים הבלתי מופרע. כאשר גל מזוהה, ניתן כיוון כללי שנעשה מדויק יותר בהדרגה בעזרת צורתם של סימנים נוספים. שייטים רבים מבני איי מרשל יכלו לשכב בתחתית הקנו שלהם ולשוט לפי הרגש של השפעת הגלים והזרמים על גוף הסירה
         
בניית אתרים:
רן רהב | קונסול כבוד של רפובליקת איי מרשל בישראל | טל: 03-7188555